Toplum, günümüzdeki teknolojinin bize sağladığı dijitalleşme ile birlikte oyunların sadece çocuklar ve ergenler için olmadığını kabullendi. Oyunları fiziksel olarak satın almaya ihtiyaç duymadan dijital yollarla satın alıp oynayabilmek de çok büyük bir kolaylık sağlamakta.
Çağımızda, artık özellikle mobil oyunlar olmak üzere oyun oynayan kitlenin büyük bir kısmını yetişkinler oluşturmakta. Yetişkinler ve gençler, yüksek satın alma güçleri nedeniyle markaların büyük bir kısmının hedef kitlesini oluşturmaktadır.
İnsanlar eğlence, stresi azaltma, ilerleme kaydetme ve sosyalleşme amaçlarıyla oyunlar oynamakta. Oyun oynamak, aynı anda televizyon izlemek, müzik dinlemek, sohbet etmek gibi başka aktivitelerle beraber yapılabildiği için çok fazla tercih edilmekte.
Oyun Pazarlamasının Önemi
Geçtiğimiz birkaç yılda iyice gelişen ve popüler hale gelen oyun sektörü, yeni bir pazarlama alanını da beraberinde getirdi, yani, oyun pazarlaması. Oyun pazarlaması, reklamcılık sektörünün de dahil edildiğinde geneli dijital olmak üzere bütün alanlardan reklamı yapılabilen bir alan olduğu için tüketiciye ulaşımı da çok daha kolay hale geliyor.
Oyun pazarlamasının başlıca hedefleri genellikle oyunları tanıtmak, müşteriyi kendine çekmek ve oyunları geliştirmek odaklı olmakla beraber, oyunların içinde çıkan farklı oyun reklamlarıyla da bizi farklı oyunlara yönlendirmekte.
Oyun Pazarlamasında Kullanılan Kanallar
Oyunların hedef kitleleri değişken olduğu için, oyunların içinde verilecek reklamlar da farklılık göstermekte ve detaylı olarak baktığımızda çok fazla farklı şekilde pazarlama alanına sahip olmakta.
Sosyal Medya Pazarlaması
Pazarlama stratejilerinden bahsedecek olursak, günümüzde artık çok popüler ve etkili hale gelmiş olan, insanlar için uzak durması zor ve kaçınılmaz olan sosyal medyadan pazarlama yapmak artık çok önemli hale geldi.
Oyun şirketlerinde çalışan oyun geliştiricileri oyunlarının hedef kitleleri için özel stratejiler oluşturup sosyal medyadan oyun tanıtımı ve duyurularını yapmakta. Özellikle bilgisayar oyunlarının videolarının Twitch, YouTube gibi platformlarda paylaşılması, sosyal medyada oyun şirketleri tarafından veya oyuncular oluşturulan Reddit, Discord gibi platformlardaki oyun forumları ve oyuncu toplulukları, sosyal medyada oyunları daha görünür yapar ve hedef kitlede olan oyuncuların dikkatini daha iyi toplar.
Influencer Pazarlaması
Oyun pazarlama trendlerinin en gözde kanallarından biri haline gelmiş olan influencer pazarlaması, oyun pazarlaması için çok uygun bir yöntemdir. Oyunu tanıtacak influencer seçimi çok büyük bir önem taşımakta çünkü bahsettiğimiz gibi, bilgisayar, özellikle de mobil oyunlardaki yaş kitleleri geçmişe oranla çok büyük değişim gösterdi. Hedef kitle analizi bu konuda hayati bir öneme sahip. Eskiden toplumda olan ‘sanal oyunları sadece çocuklar ve gençler oynar’ düşüncesi özellikle de pandemi etkisiyle kırıldı ve yaş kitlesi oldukça geniş bir durumda. Bu durumda, anlaşılacak olan influencerın hedef kitlesinin tanıtılacak olan oyunun hedef kitlesiyle uyumlu olması gerekmekte ki bu tanıtım başarılı olsun.
Oyun şirketleri influencer pazarlamasını kullanarak onlara oyun inceleme, oyun tanıtım videoları çektirebilir, oyun içi satın alımlarla elde edilen özellikleri çekilişle takipçilerine hediye edebilir, sosyal medyadaki oyun topluluklarına influencerları dahil edip oyuna ve topluluğa olan ilgiyi pekiştirebilirler.
Etkinlik ve Yarışmalar
Oyun satışlarını, özellikle bilgisayar oyunlarının satışını arttırmak için etkili pazarlama yöntemlerinden bir diğeri de etkinlik ve yarışmalar olmakta. Online bilgisayar oyunları dijitalleşen dünyamızda artık bir spor sayılmakta ve turnuvalar düzenlenmekte. Bu etkinliklerden etkili olan ve ses getiren yöntemlerden biri kesinlikle turnuvalardır. Örnek verecek olursak, Riot Games’in Valorant oyunu 2022 yılında canlı olarak izlenebilen bir turnuva olan Valorant Champions Istanbul’u düzenledi ve oyunlara ilgili olan çoğu insanın dikkatini çok kolay bir şekilde çekti. Red Bull şirketinin yine Valorant’la üniversite öğrencileri arasında düzenlediği bir turnuva olan Red Bull Campus Clutch da iki şirket için de pozitif etkiler doğurdu. Bunların dışında, bilgisayar oyuncularının birbirleriyle etkileşim kurmaları çok önemli bir konu, bunu da topluluk etkinleriyle sağlayabilmek kesinlikle oyunun pazarlanmasında oyun şirketlerini başarıya götürmekte.
Yeni Oyun Lansmanı Pazarlaması
Pazarlama bütçesi olan her oyun şirketinin yapması gereken önemli şeylerden biri de yeni bir oyunu tanıtmak için oyun lansmanı yapmaktır. Yeni oyun lansmanları doğru hedef kitleye iyi bir şekilde duyurulduğunda oyunun tanınması ve düzenli olarak oynanmasında etki göstermekte.
Pazarlama Kampanyalarının Planlanması
Pazarlama kampanyalarını planlarken, içerik stratejisi, hedef kitle analizi ve pazar araştırması hazırlanmalıdır ve olabildiğince 360 derece pazarlama yapılmalıdır. Sosyal medya içerik stratejileri için dijital pazarlamaya yoğunlaşıp farklı sosyal medya kanalları (YouTube, Instagram, TikTok) kullanılmalı ve bu kanallar kullanılırken de hedef kitle analizi yapılmalı. Hedef kitlenin yaş aralığı, oyunun hangi formatta olacağı (bilgisayar, mobil, konsol vs.) kontrol edilip dengeli ve orantılı bir şekilde pazarlama kampanyası planlanmalıdır. Bu kampanyalara indirimler ve ön sipariş gibi özellikler eklendiğinde müşterinin oyuna olan ilgisi artacaktır.
Hype Oluşturma Yöntemleri
Dijitalleşmemizin etkileriyle beraber hayatımıza giren pazarlama yollarından diğer bir tanesi de hype pazarlama. Hype pazarlama, yani tüketicide heyecan, ilgi ve beklenti yaratmak, mobil veya bilgisayar oyunu olması hiç fark etmeden oyun pazarlamasında kullanılmakta ve verimli sonuçlar elde edilip kitleler heyecanlandırılmakta. Hype pazarlama oyun pazarlamasına çok uygun çünkü oyun oynayan ve bunu aktif, sosyal bir şekilde yapan oyuncular oyun endüstrisine ilgili, enerjik ve heyecanlılar. Yenilikler oyunlar için çoğu zaman gelişmek anlamına geldiğinden dolayı tüketici çok kolay heyecanlanabiliyor, yani hype’lanabiliyor.
Hype oluşturma yöntemlerine gelecek olursak, tanıtım kampanyaları, oyunların fragmanlarını hazırlamak ve yayınlamak, sosyal medyada tanıtım yapmak en popüler hype yaratma yöntemlerinden. Hype oluşturulurken dikkat edilmesi gereken konu ise beklentiyi yükseltirken ulaşamayacağınız bir çıtaya çıkarmamak. Maalesef ki, hype oluşturmak riskli bir konu ve başarısız olan bir çok örnek bulunmakta.
Oyununuzun kapasitesinden ve hedef kitlesinden emin olun. Tüketiciye, yani oyuncularınıza gerçekleştiremeyeceğiniz özellikleri ve gelişmeleri vaat etmeyin. Eğer oyununuz fragmanınıza göre çok basit kalırsa, tüketicinin beklentisi çok yükseleceği için oyundan zevk almayacaktır ve oluşturulan hype kısa bir zaman sonra kaybolup, oyununuz kötü yorumlar alacaktır ve beklentisi çok yüksek olup da kötü deneyim yaşayan tüketicileri kaybedecektir.
Tanıtım Videolarının Oluşturulması
Sanal oyunlar genel olarak görsel ve işitsel olarak tüketiciye hitap etmektedir. Tüketiciye yaşatacağınızı göstermek istediğiniz oyun deneyimini de en iyi görsel ve işitsel olarak ifade edebilirsiniz. Bunun için de fragmanlar, yani tanıtım videoları oluşturmak iyi bir tercihtir. Oyun tanıtım videoları oluşturulurken tüketiciye oyun deneyimini gerçekten iyi bir şekilde aktardığınıza emin olun. Bunu aktarmanın yolu da videolarınızda bir senaryo, bir düzen olması, ses ve görüntü kalitesinin yüksek olması, gerçek oyun kaydı veya gerçek oyundan kesitler içermesi, ve videonuzun iyi bir şekilde düzenlenmesidir.
Oyun İncelemelerinin Yönetimi
Oyun incelemeleri, tüketicilerin özellikle bir oyunu satın almadan önce mutlaka baktığı ve araştırdığı şeylerdir. Potansiyel müşteriler bu incelemelere oyunun dağıtıldığı platformdaki kullanıcı yorumları, influencerlar, e-sporcular, forumlar gibi kanallardan ulaşmakta ve oyunu satın alıp almama kararını bu yorumlara göre vermekte.
Oyun incelemesi yaptırırken, oyununuzu ve hedef kitlenizi belirlemelisiniz. Oyunu inceleyecek olan kişi genel olarak oyun yayıncılarından veya e-sporculardan seçilmektedir çünkü bu insanlar hedef kitleleri için konuya oldukça hakim, popüler, güvenilir ve bilgili kişilerdir. Oyun incelemeleri oyun sektöründeki popüler kişilere yaptırıldığında oyunun popülaritesi de artar.
Oyun Sektörünün Ekonomisi
Dünya çapında gelişen ve güçlenen oyun sektöründe ekonomi ve pazar payı her geçen gün sektörle birlikte büyümekte. Oyunlar yaratılırken fikirleri bulan ve bunları kodlayan ekipler, oyun pazarlamasında ve dağıtımında görevli olan ekipler derken, ortaya bir sürü yeni iş kolu çıkmakta. Oyun sektörünün ekonomisini geliştiren ve sirkülasyonunu devam ettiren önemli noktalar vardır. Oyun içi satın alımlar, reklam gelirleri, oyunların ve ek paketlerinin gelirleri, oyun ekipmanları ve markalarla yapılan iş birlikleri bunların en önemlileri.
Oyunların markalarla iş birliği yapması tam bir kazan-kazan durumu ortaya getirir. Bir makyaj markası olan Nyx, 2020 yılında PUBG ile anlaşma yaparak özel bir far paleti çıkardı ve bu far paletiyle beraber oyun içinde kullanılabilecek bir ödül verdi. PUBG, aynı zamanda Gloria Jeans Coffees ile anlaşma yaparak özel bir menü çıkardı.
Türk giyim markası Les Benjamins ve günümüzde herkesin duymuş olduğu bir oyun olan Riot Games’in Valorant oyunu, oyuna yeni eklenen bir karakteri tanıtmak ve oyunun ikinci yılını kutlamak amacıyla iş birliği yaptı ve Les Benjamins’in oyuna özel ürettiği kıyafet koleksiyonunu yarışma yaparak kazananlara hediye etti. Yine Riot Games şirketinin bir anlaşması olarak, League of Legends ve Bershka giyim markası da bir iş birliği yaparak kıyafet koleksiyonu çıkardı.
Oyun Sektöründeki Trendler
Geçmişten günümüze oyun trendleri hızla ve sık sık değişim ve gelişim göstermekte. Bu trendlerden bazıları daha önce de bahsettiğimiz gibi e-spor, her cihazda oynanabilen ve büyük kolaylık sağlayan bulut oyunlar, içerisinde yapay zeka teknolojisini barındıran ve her şeyi çok daha ilginç hale getiren oyunlar, bilgisayar açmaya gerek bırakmayan, elinizin hemen altında olan ve size anında eğlence sağlayan mobil oyunlar olmakta.
Duygu Eken